
Radost, vzrušení, nebo vztek, smutek či strach mají vliv na vnímání různých situací během každého dne po celý náš život. Emoce významně ovlivňují i proces učení. Všichni jsme určitě poznali, že když nás to, co se učíme, baví a zajímá, jde nám to samo. A naopak. Když jsme hodně ve stresu, bojíme se špatné známky, trapasu, nebo se vztekáme a hádáme, tak nám učení jde hůř nebo vůbec. Emoce mají souvislost se schopností pamatovat si, soustředit se, plynule se vyjadřovat. Prostě mají vliv na mnoho funkcí mozku, které s učením souvisí.
Strach blokuje naše schopnosti
Špatným průvodcem při učení je strach. Známe to i my dospělí, když nás obavy ze selhání brzdí v tom, co bychom chtěli svobodně dělat. Dítě se musí postupně naučit se svým strachem pracovat, překonávat ho, a my mu v tom musíme pomáhat. Pokud dítě potřebuje zvládnout nějakou činnost, která mu působí problémy a má strach z výsledku, prokládáme ji něčím, co mu jde a baví ho to. Snažíme se dbát na to, abychom ho nevystavovali dlouhodobému stresu. Takový stres pak může totiž způsobovat různé zdravotní potíže.
Chuť do něčeho praštit
Vztek je nežádoucí silná emoce, která učení vůbec nepomáhá. Častěji se objevuje v domácím prostředí, zrovna při přípravě do školy. Buď se vzteká rodič a pláče dítě, nebo naopak. Ani v jednom případě se v takové situaci dítě nic nenaučí. Když se dítě nebo rodič dostane do neklidu, je třeba nejdřív ošetřit emoce. Nejlépe preventivně, abychom se do těchto emocí vůbec nedostali. Pomáhá řád a vztah. Pokud už vyhrocená situace probíhá, hněv, křik, chuť někoho praštit je nejlepší dostat ze sebe tak, abychom někomu neublížili. Změnit činnost, zařadit pohyb, vyskákat se, proběhnout se, pomáhá dýchání, pak se vrátit a zkusit to znovu.
Radost z poznávání je dobrý motor
Na druhou stranu příjemné emoce, když dítě využívá svých přirozených talentů a učebních stylů, učení usnadňují a dělají ho pro dítě atraktivním. Když zažívá úspěch, chodí do školy rádo, zajímá se o všechny souvislosti a chce vědět víc a víc. Při učení panuje příjemná atmosféra, dítě se nebojí udělat chybu a říct svůj názor, protože za to není trestáno. Dobrá zpráva je, že k tomuto přístupu se přiklání čím dál více škol.
Stav flow pro optimální výkon
Ideální stav nastává, když se člověk ocitá v přítomném okamžiku, přestává vnímat čas, je zabraný do činnosti, podává optimální výkon a je šťastný. To se nazývá FLOW (plynutí). Spokojené malé dítě se ve flow ocitá velmi často a úplně přirozeně, v takovém stavu ani neslyší, když ho maminka volá k večeři. Měli bychom se do flow naučit dostávat co nejčastěji my dospělí, ale i naše starší děti. Ulehčí nám to práci a budeme z ní mít radost. Pokud děláme nějakou činnost často, stane se z ní návyk, a pokud si vytvoříme návyk, jsme schopni zvládnout i náročné činnosti s pocity štěstí. Např. když má dítě napočítáno hodně matematických příkladů, může se dostat do tohoto příjemného stavu i během důležité písemky. To je důvod, proč některé školy využívají benefitů flow při učení dětí.